Friday, October 31, 2008

KITAR SEMULA

3R. Pernah dengar, pernah terbaca atau pernah terlintas di fikiran kita apakah yang dimaksudkan dengan 3R? Ada yang akan mengaitkan dengat satu rancangan televisyen yang diterbitkan syarikat swasta satu ketika dahulu. Tapi pada ketika dan waktu ini, penulis ingin membawa minda kita kepada satu program yang telah lama dilaksanakan oleh pihak berkuasa tetapi tidak nampak fizikalnya secara keseluruhan.

Reuse, Reduce dan Recycle. Entah mengapa secara kebetulan pada hari ini juga akhbar Utusan Malaysia dalam ruangan Mega telah berbicara mengenai perkara yang sama tetapi lebih mengkhusus kepada kitar semula plastik. Kadang kadang sendiri bingung memikirkan perkara yang telah berlarutan sekian lama sejak berzaman. Seandainya pada satu ketika dahulu, teknologi telah menghadkan untuk kita mengitar semula barang barang yang telah kita pakai. Tetapi hari ini, apakah alasan kita untuk menidakkan semua yang telah sedia ada.

Kitar semula merupakan satu program jangka panjang yang membolehkan barangan yang boleh di gunapakai dikitar semula untuk menghasilkan sesuatu produk. Penulis pernah terbaca mengenai bagaimana sebuah telefon bimbit yang dibuang dalam kuantiti yang banyak boleh menghasilkan jongkong emas. EMAS! Satu komiditi yang amat bernilai dan boleh membawa keuntungan kepada mereka yang terlibat dalam industri terbabit.

Penulis juga terlibat secara lansung dalam industri kitar semula dengan menjadi penjual kepada barangan yang boleh dikitar semula. Penulis telah membuat sedikit duit dengan semua 'sampah' yang telah dijual kepada pembeli yang terdiri daripada wakil wakil kilang kitar semula di dalam negara ini. Kertas dan plastik merupakan dua material utama yang menjadi 'RM' kepada penulis, Orang lain membuang merata rata dan penulis telah mengutipnya di sekitar kawasan kerja dan menjadikan imbuhan kepada penulis.

'Bagai ketam mengajar anaknya berjalan lurus'. Maaf dipinta kerana kerajaan sendiri tidak pernah menolong sesama sendiri dalam menjayakan kempen kitar semula. Kerajaan telah mensabotaj kerajaan. Tidak percaya! TIDAK, TIDAK, TIDAK!!! Tetapi itulah realitinya. Kerajaan menghabiskan wang yang banyak dalam kempen Kitar Semula tetapi tidak ada rancangan komprehensif dalam menjadikan ia sebagai realiti.

Satu soalan yang tidak cerdik-Wujud atau tidak tong sampah kitar semula di pejabat kerajaan ?
Hairan kan...'Melentur buluh biarlah dari rebungnya'. Wujud atau tidak tong sampah kitar semula di sekolah sekolah dan pejabat sekolah sama ada di sekolah rendah, sekolah menengah, Institut Pengajian Tinggi Awam (IPTA) ? Tidak ada. Mungkin jawapan ini berbeda bagi sesetengah sekolah tetapi pengalaman penulis dengan sekolah, tidak ada lagi tong sampah berwarna di sekitar kawasan sekolah.

Sekolah merupakan satu persekitaran yang tepat dalam mendidik para pelajar yang akan menjadi generasi akan datang dalam kempen kitar semula. Pelajar boleh digalakkan untuk membuang sampah mereka ke dalam tong sampah kitar semula yang disediakan. Bayangkan betapa banyaknya kuantiti kertas yang digunakan di sekolah yang akhirnya akan dibakar setelah jangka waktu. Entah berapa ribu pokok yang dapat diselamatkan kerana sekolah mengitar semua kertas yang tidak berguna. Tidak terkira bilangan sekolah rendah dan menengah dan tidak terkira bilangan ozon yang dapat di selamatkan oleh mereka yang tidak tahu apa apa ini. Mengapa tidak ada tong sampah kitar semula di setiap sekolah.

Di sekolah, bukan sahaja kertas yang terlalu banyak tetapi juga plastik daripada kantin sekolah. Dengan tong sampah kitar semula yang di sediakan, mungkin yang tinggal dalam tong sampah biasa adalah sisa makanan dan paling cepat penuh adalah tong sampah kitar semula. Tidak salah rasanya jika kita mencuba walaupun terlewat. Pepatah Inggeris berkata-Better late than never.

Selain daripada sekolah rendah dan menengah, satu lagi institusi yang banyak menggunakan kertas adalah IPT sama ada IPTS mahupun IPTA. Ada dikalangan institusi ini yang menggunakan teknologi untuk menghantar tugasan namun jangan diambil mudah bilangan kertas yang akan dibuang setiap tahun oleh sesetiap intitusi. di sini, lagi banyak kertas, plastik dan kaca yang boleh di dapati sama ada di kafeteria mahupun di kelas dan di pejabat sama ada pentadbiran mahupun penguatkuasaan. Tidakkah mereka ini yang bertaraf intelek tidak ingin menyumbang kepada persekitaran yang lebih terkawal dan lebih sihat antara satu sama lain. Mungkin ada sesetengah ipt ini yang mempunyai kursus dan seminar mengenai alam sekitar dan sudah tentu perkataan kitar semula akan di keluarkan. Pupus sudah kah intelek yang berani membawa isu tong kitar semula disetiap bangunan, premis, kolej dan juga kafeteria kerana ini akan membantu kepada kesedaran kendiri yang lebih baik dikalangan siswa dan siswazah yang mempunyai inisiatif sendiri kelak.

Pada satu ketika, perkataan putus asa dan hampa pernah wujud di dalam kepala otak penulis kerana setelah mengumpul sekian lama, tidak ada satu pun tong sampah kitar semula yang berhampiran dengan penulis walaupun dalam daerah yang penulis duduki. Daif bukan. Nampak sangat ketaranya bagaimana tidak kesampaian tong kitar semula ke sesuatu tempat. Patut atau tidak cuma 1 sahaja diletakkan tong sampah kitar semula di kawasan perumahan. Isi rumah di Kuala Lumpur boleh mengeluarkan sampah sepenuh KLCC dalam jangka masa 1 minggu sahaja.

Penyampaian dari segi pengambilan sampah kitar semula ini juga perlu diperbetulkan kerana kita tidak lagi boleh bergantung kepada lori sampah yang lama kerana tong sampah kitar semula berasingan sampahnya. Kadang kadang, ada juga yang tidak pandai membaca dengan membuang mengikut suka hati dalam tong sampah kitar semula. Kasihan. Dah dewasa, masih tidak pandai membaca. Mungkin program 3M itu perlu diperbaharui.

Fikir Dulu Sebelum Buang

No comments: